Ruotsin pokerimonopoli EU-komission silmätikkuna

11.2.2008

Euroopan komissio tutkii Ruotsin rahapeliyhtiön, Svenska Spelin pokerimonopolia. EU-komission mielestä valtion pelimonopoli rajoittaa palvelujen vapaata liikkumista, sillä ulkomaisten yritysten ei sallita tarjota Ruotsissa nettipelejä. Myös Saksan nettiuhkapelikielto on syynissä.

Komissio ja jäsenmaat napit vastakkain

Osa EU-jäsenmaista on alkanut ajamaan yhä tiukempia rajoituksia nettiuhkapeleille oman kansallisen pelimonopolitoiminnan varmistamiseksi ja edistämiseksi. EU-komissio pitää toimia EU-lainsäädännön vastaisina. Sen mielestä rajoitusten pitää olla järkeviä ja systemaattisia. Jos nettiuhkapeli on laillista yhdessä EU-jäsenmaassa, toiseen EU-jäsenmaahan rekisteröidyn yrityksen toimintaa ei pitäisi rajoittaa.

EU-jäsenmaat ovat perustelleet pelaamisen rajoittamista pelihaittojen estämisellä. Esimerkiksi Saksassa katsotaan, että juuri tämän takia EU:n korkeimman oikeuden ennakkopäätös antaa sille oikeuden rajoittaa nettiuhkapelejä. Saksassa nettiuhkapelit ovat pitkälti kiellettyjä.

Sekava tilanne

Lainopillisesti katsottuna nettiuhkapelien tilanne on hyvin sekava. Toisaalta pelimonopoliaan suojelevat jäsenmaat vetoavat ennakkopäätöksiin pelihaittojen estämiseksi, toisaalta EU-komissio vetoaa eri ennakkopäätöksiin palveluiden vapaan liikkumisen ja mainostamisen puolesta.

Euroopan komissio on lähettänyt Ruotsille ja Saksalle selvityspyynnön, johon maiden pitää vastata kahden kuukauden kuluessa. Samantapainen selvityspyyntö on lähetetty aikaisemmin mm. Suomelle. Silloin komissio tyytyi Suomelta saatuihin perusteluihin.

Epäselvää tilannetta tunnutaan käytettävän hyväksi muissakin EU-jäsenmaissa. Esimerkiksi Hollannissa kaavaillaan Yhdysvaltain tapaan rajoituksia rahaliikenteelle ulkomaisten rahapeliyhtiöiden ja kansalaisten välillä, mikä rajoittaisi tehokkaasti alan ulkomaisten yhtiöiden kilpailukykyä. Suunnitelmia perustellaan Hollannissakin pelihaittojen estämisellä, mutta todelliset tarkoitusperät ovat kyseenalaiset; Hollannin kansallisten rahapelien mainoskulut ovat viimeisten kolmen vuoden aikana kasvaneet 44%.